Friday 29 December 2017

SELAMAT TIBA DI ISTANBUL

Good friday everyone, moga diberkati sepanjang hari 😉

Kalini saya nak sambung cerita lagi. Nak try buat episod bersiri agak agak boleh tak?

23/11/2017

Alhamdulillah kami selamat tiba di Istanbul lepas hampir 13 jam perjalanan. (Dari KL-Dubai 7 jam, transit di Abu Dhabi 1 jam, Dubai-Istanbul 5 jam).

Fuh!!! Lenguh segala tulang lutut. Tapi biasalah, nama pun musafir. Nak tak nak kena tahanlah penat lelah semua.

Suhu kat Istanbul masa tu dah cecah 13° celcius. Sejuk dah masa tu. Saya dah stand by selimut 2 lapis. Ambik dari flight. Eh, saya mintak tau kat pramugari selimut tu. Depa bagi then saya terus lilit kat badan. Konon konon buat macam sweater.

Baju sejuk semua dah prepare dalam bag galas, saya yang tak berapa rajin nak tukar semua. Patutnya tukar kat toilet masa dalam flight. Dah sedap makan tidur malas pulak nak gerak. Yelah, renyahkan...  😅😅😅

Okay okay....

Bila dah setel urusan di airport kami terus cari tour guide yang akan pandu perjalanan kami Encik Hazimin, orang Malaysia yang dah menetap hampir 4 tahun di Turki. Driver kami pulak merupakan penduduk tempatan, namanya Ahmet.

Kami sampai masa tu jam 6:30 malam waktu tempatan (11:30 malam waktu M'sia). Awatnya malam bukan petang? Yalah, dah musim sejuk siang pendek, malam panjang. Jam 5 dah maghrib. Kalau kita waktu tu boleh main basikal round round kampung 😆

Setel semua dah nak dekat jam 8. Kami sewa van mercedes besar. Cukuplah untuk kami yang hanya 6 dewasa, 1 baby.

Kami terus bergerak ke Bursa malam tu jugak. Ikutkan perjalanan makan masa dekat 6 jam. Tapi ikut jalan pintas dengan menaiki feri sekali dengan van perjalan hanya ambil masa sekitar 3 jam lebih. Akibat keletihan, waktu pun dah malam, sepanjang perjalanan saya tertidur. Tak dapat nak snap apa apa gambar kenangan.

Dari Istanbul kami akan melalui Kocaeli, Yalova dan barulah sampai ke destinasi yang dituju - BURSA.

Sayangnya jugak kami tak sempat nak tengok tarian sufi yang famous dekat Bursa sebab dah lewat. Tempat tu tutup jam 9 malam. Takpalah takda rezeki nak buat macam mana kan.

Sebelum chek in hotel kami singgah kedai beli makanan untuk alas perut. Benda pertama yang saya nak makan antaranya lahmacun (kita baca Lahmajun, huruf C ikut abjad Turki = J abjad kita). Bau daging tu buat tambah selera... Hahaha 😋😋😋

Ni Lahmacun yang saya makan masa di Istanbul

Musim sejuk ni kira sedap nak makan ja. Saya jarang makan malam pun tak peduli dah. Hilang dah pantang larang makan sebelum tidur. 😅

Sampai hotel kemas apa yang patut. Penat memang penat tapi tak dapat nak tidur sebab mata dah tak ngantuk. Mana tak nya, sepanjang perjalanan dari Istanbul ke Bursa dah sedap lena dalam van.

Habis kemas apa yang patut. Hilangkan lenguh lenguh baru boleh baring. Kena paksa jugak tidur. Esok jam 8 nak chek out. Kumpul tenaga untuk esok pulak....