Thursday 28 December 2017

MUKADDIMAH PERMUSAFIRAN

Selam 'elaykum. Merhaba arkadaลŸlar ๐Ÿ˜‰

Seronok tau bila dapat refresh balik bahasa asing ni. Lagi lagi bahasa Turki. Dia macam bawak kita kat kenangan kanak kanak dulu. Zaman belajar yang reti belajar je, tak tau pun yang Turki dengan Malaysia jauh beribu batu... hahaha...

Yalah, masa tu umur baru 11 tahun. Zaman tu kita berhubung pun melalui surat. Bila surat sampai memanglah tersangat excited. Pastu nanti bila dah baca mulalah drama airmata rindu. Nanti kawan kawan pun kerumun then kita share isi surat sama sama. Weh! Rindunya kat korang semua...

Sekarang bila dah kerja mesti rasa, Ya Allah....seronoknya zaman belajar, betulkan? Seronokla sebab takda komitmen. Haha!

Actually saya ni jenis payah nak tinggal kerja kat orang lain. Lagi pulak kerja guru merangkap warden. Huhu... Nampak mudah tapi sebab ia melibatkan amanah dan tanggungjawab. Tak boleh main main. Dan saya kira semua kerja pun perlukan komitmen yang berbeza.

Dan.......... bila majikan saya beri cuti siapa yang tak nak. Walaupun berat hati nak tinggalkan anak anak didik. Eh, bukan saya yang mintak cuti tau.

Macam biasa, sebelum nak ke luar negara kita mesti nak tukar duit. Kali ni, ini kali pertama saya buat urusan sendiri tanpa bantuan abah. Sebelum ni banyak abah yang bantu. Terima kasih abah, dari dulu selalu percayakan akak berdikari sendiri walaupun akak tahu abah tak berapa gemar akak ke sana sini sorang sorang tanpa teman.

Apa yang saya buat, saya buat carian di google dulu untuk tau nilai tukaran duit. Then cari money changer yang murah dan mudah untuk saya pergi.

Akhirnya, ini pilihan terakhir lepas dah survey 3  tempat berdekatan.

Alhamdullilah semua dapat selesai dengan baik dan selamat. Saya redah sendiri ke Jalan Masjid India dari Ampang. Elok ja habis urusan selepas 3x ulang alik dari bank ke money changer, hujan turun selebat lebatnya. Huhu...

Masa dok berteduh dari hujan tu lah tetiba hati saya ni sayu ja rasa. Baru tau macam mana rasa orang yang berteduh dari hujan. Sebab tu la kan, kita ni selalu kena kerap ingatkan diri sendiri supaya bersyukur dalam apa jua situasi... Waaaa... ๐Ÿ˜ข

Gambar dari Stesen LRT Bandaraya




********************************************************

BERKEJAR KE KLIA

Flight saya 23/11/17, Khamis pagi, jam.......

Saya bertolak dari Ampang sekitar jam 3:30 pagi. Singgah dulu ke Seri Kembangan hantar umi kat dapur kedai.

Dalam kereta abah tanya flight jam berapa, saya jawab 7 pagi. Abah terkejut kata mana sempat ni. Kalau flight jam 7, paling kurang 2 jam sebelum kena ada dah kat KLIA untuk chek in.

Ah sudah.... saya usaha tenang. Tau dah abah macam mana. Bab masa ni abah memang suka tepat jangan lewat. Tapi sebenarnya saya mula konfius, chek in jam 7 atau flight jam 7...haahaa

Otak penat, badan penat. Seriously penat. Memang masa tu badan pun rasa nak demam sebab kurang rehat sepanjang seminggu sebelum nak fly. Dengan program sekolah dan beberapa kerja yang perlu saya setelkan sebelum cuti.

Bila dah penat mulala kurang fokus. Benda penting macam tu pun saya tak alert.

Lepas saya dah confident jawab flight jam 7, abah terus pecut. Turun je umi kat dapur abah pecut pulak ke KLIA.

Saya sampai elok lagi 5 minit nak jam 5:00 pagi. Abah tanya, kawan kawan da sampai belum. Belum je saya jawab. Takut kalau abah da marah. hahaha...

Abah turunkan saya kat gate 6 dan terus cari parking kat bawah.

Saya terus timbang bag dan rapping semua. Sementara tu saya terus cek phone dan whatsapp kawan. Pastu saya cek balik whatsapp lepas lepas dan tengok balik jadual perjalanan semua. Ceh! Rupanya saya silap. Check in jam 7, flight gerak jam 10:15.... Hahahaha. Gelak kat diri sendiri pastu merungut sendiri kalut sungguh la seorang aku ni. ๐Ÿ˜‡๐Ÿ˜‡๐Ÿ˜‡

Setel je abah sampai, abah tanya lagi kawan mana. Saya terus mintak maaf bagitahu saya salah tengok masa. Kawan baru nak bertolak. Huhu


Menanti sambil bermuhasabah diri.... hehe


Saya cakap kat abah, takpa akak boleh tunggu. Kalau abah nak balik dulu akak ok je. Muka abah macam berat lagi nak tinggal saya sorang. Pastu abah bagitahu nak solat dulu. Saya pun ok je lah.

Sambil sambil tu saya terus whatsapp kawan tanya kat mana. Tak lama tu abah da habis solat, kawan tak sampai lagi. Abah tanya lagi, kawan kat mana. Biasalah abah kan...memang nak kita selalu dalam keadaan selamat.

Tak lama tu abah cakap terpaksa balik jugak sebab sakit perut. Saya ok. Kesian jugak dari pagi dah keluar. Lepas salam abah, saya terus telefon umi dan bagitahu yang saya salah tengok waktu flight.

Sementara tunggu kawan kawan sampai, saya cari port nak duduk untuk alas perut sikit. Saya pilih ambik kopi O tanpa gula dan makan sikit chicken puff.

Habis alas perut kawan masih belum sampai. Bila sorang ni saya memang takkan duduk diam. Lagi pulak urusan belum setel. Terus je saya cari kaunter untuk check in. Nanti bila dorang da sampai takdala pakat kalut mencari cari lagi.

Alhamdulillah, disingkatkan cerita, sejam lepas tu semua setel. Bag semua lepas takda sampai terlebih kilo.

Dan.... episod pengembaraan pun bermula.... ๐Ÿ˜‰
.
.
.
.
.
.
.
Kita sambung entry lain pulak ye. Jumpa lagi ๐Ÿ˜





No comments:

Post a Comment